sunnuntai 20. joulukuuta 2009

Joululahjat



Joululahjan idea lähtee idän kolmesta tietäjästä, jotka
toivat seimen lapselle kultaa, suitsuketta ja mirhamia.
Ne olivat kalliita lahjoja, ja kalleuksia on jaeltu
jouluna iät ja ajat. Joka kerta kun kauhistelemme
joulun kaupallisuutta, muistakaamme, että loppuvuoden
markkinat pyörittävät elinkeinoelämää. Tehtaat alkavat
alkuvuodesta valmistaa tavaroita, jotka on tarkoitus
myydä lahjoiksi. Valtaosa suomalaisista kirjoistakin
myydään jouluna.

Joululahjat ovat yhtä tärkeitä antajalle kuin saajalle.

******************************************************

Olen pojalleni opettanut, että meidän tulee muistaa
lähimmäisiämme. Olen paketoinut pojan pieneksi jääneen
erittäin hyväkuntoisen takin ja housut. Pari hupparia,
pari t- paitaa. Lisäksi kävin ostamassa kahden leffalipun,
uimahalliin 2 x sekä Mäkkäriin samoin 2 x
lahjakortit. Itselleni tulee hyvä mieli, kun saan eräälle
pojalle antaa joulumieltä.

Itselleni on jäänyt eräs rakas joulumuisto tästä lahjan
antamisesta:

Olin 10 tai 12 vuotias, kun äitini ja isäni kanssa menimme
erääseen pieneen mökkiin, jossa oli neljä lasta. Vanhin
tytöistä sai minun rakkaan tummanpunaisen talvitakin,
jossa oli valkoinen turkkikaulus. En unohda ikinä, miten
tytön silmät kirkastuivat avatessaan pakettia.

Myös pojan opettajalle annoin joululahjaksi lahjoittamalla
rahaa tansanialaiselle kuurolle tytölle saadakseen käydä
koulua.

******************************************************

Kohtaloni ironiaa on vain se, etten saa milloinkaan
mieheltäni joululahjaa. En ole koskaan saanut, ja
kärsin siitä todella paljon. Olen aina ajatellut,
mitä jos ensi vuonna...

Pojalleni opetan kyllä, että aikanaan huomioi
muita.

Kaikkea ei voi saada, sen olen oppinut.

Silti minua lohduttaa, kun voin muille antaa
joulumieltä. Henkilökohtaisesti minulle erittäin
tärkeää: kotini perintö on hyvin rakas.

*************************************************

Ei kommentteja: